We vinden het belangrijk dat kinderen zich bij ons thuis voelen en dat ze de begeleiding fijn vinden. Die begeleiding is dus voor ieder kind anders.We hebben daarom geen standaard aanpak, maar wel een hand- en werkboek waaruit geput kan worden bij de begeleiding van kinderen. Op basis van onze ervaringen passen we ons hand- en werkboek regelmatig aan. Hieronder lichten we onze aanpak toe.
De begeleiding
Hand- & werkboek
Zowel het handboek voor Maatjes als het werkboek voor kinderen is ontwikkeld door een Maatje met onder andere werkervaring in het onderwijs.
Training & reflectie voor Maatjes
Ieder Maatje neemt deel aan twee trainingen. Een eerste training gaat over ‘armoede’. Deze training wordt verzorgd door een partner met veel praktijkervaring. De tweede training gaat over pedagogiek en didactiek.
Na de start zijn er op gezette tijdstippen reflectiemomenten met kleinere groepen Maatjes en de coördinatoren.
Matching kind & maatje
Een goeie klik tussen het Maatje en het kind is volgens ons belangrijk om samen een leuke en leerzame periode te hebben. Het matchingsproces verloopt dan ook zeer secuur en met de nodige stappen.
Kennismaking & behoefte van het kind
Als een vader of moeder of verzorger of bekende een kind heeft aangemeld, volgt er een kennismakingsgesprek met een coördinator van Spot ON. Bij dit gesprek zijn het kind, de ouder/verzorger en coördinator van Spot ON. De coördinator vertelt over onze aanpak en het kind/ouder/verzorger vertellen wat het kind graag wil. De coördinator zoekt vervolgens een Maatje die past bij de droom/wens van het kind.
Maatjesprofiel & VOG
Wanneer een Maatje zich heeft aangemeld volgt er een ook een intakegesprek met iemand van Spot ON. Tijdens het intakegesprek proberen we duidelijk te krijgen wat een Maatje drijft, welke sporten & hobby’s iemand heeft en of er tijdsvoorkeuren zijn. Ook lichten wij onze manier van werken toe. Als het Maatje en Spot On allebei een positief gevoel hebben, vraagt Spot ON een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan.
Kennismaking & doorlooptijd
Vanuit de kennismakingsgesprekken met zowel de kinderen als de Maatjes halen we voldoende informatie en indrukken op om tot een ‘klik’ te komen. Vanuit Spot ON organiseren we een kennismaking tussen het Maatje en het kind. In de eerste weken van de begeleiding houden we in de gaten hoe de samenwerking van beide kanten bevalt. De samenwerking duurt in principe 1 (school)jaar. Op het eind bekijken we samen of we in die combinatie van kind en Maatje doorgaan of niet.
Onze locaties
SpotOn heeft eigen locaties die huiselijk zijn ingericht. Er zijn meerdere werkplekken beschikbaar zodat Maatjes & kinderen tegelijk gebruik kunnen maken van de ruimtes en materialen.
In de toekomst willen wij uitbreiden naar andere locaties in Eindhoven. We streven er namelijk naar dat alle kinderen te voet of met de fiets naar Spot ON kunnen komen. Een kind bezoekt dus een SpotOn locatie in de eigen wijk
.
De begeleiding vindt plaats op onze locaties of (indien passend) op de plek waar het kind woont. Uiteraard zijn openbare plekken ook mogelijk (bijvoorbeeld de bibliotheek). De kinderen gaan nooit mee aan het huis van een Maatje.
Wij werken, indien het kind en de ouders/verzorgers akkoord zijn, samen met basisscholen uit de wijken waar wij gevestigd zijn. De leerkrachten kennen de kinderen uit hun klas en school namelijk heel goed en zien ze dagelijks. Zij kunnen goed inschatten of een kind met een beetje extra aandacht wellicht grote stappen kan zetten in zijn/haar ontwikkeling.
Wij geven op deze scholen voorlichting aan zowel de directie als leraren over wat Spot ON is en doet. Daarnaast geven we graag uitleg in de klas aan de kinderen over Spot ON.