Onze aanpak
We vinden het belangrijk dat kinderen zich bij ons thuis voelen en dat ze de begeleiding fijn vinden. Die begeleiding is dus voor ieder kind anders.We hebben daarom geen standaard aanpak, maar wel een hand- en werkboek waaruit geput kan worden bij de begeleiding van kinderen. Op basis van onze ervaringen passen we ons hand- en werkboek regelmatig aan. Hieronder lichten we onze aanpak toe.

De begeleiding

Hand- & werkboek

Zowel het handboek voor Spotters als het werkboek voor kinderen is ontwikkeld door Spotter met onder andere werkervaring in het onderwijs.
Training & reflectie voor Spotter

Iedere Spotter neemt deel aan twee trainingen. Een eerste training gaat over ‘armoede’. Deze training wordt verzorgd door een partner met veel praktijkervaring. De tweede training gaat over pedagogiek en didactiek. Na de start zijn er op gezette tijdstippen reflectiemomenten met kleinere groepen Spotters en de coördinatoren.

Matching kind & Spotter

Een goeie klik tussen de Spotter en het kind is volgens ons belangrijk om samen een leuke en leerzame periode te hebben. Het matchingsproces verloopt dan ook zeer secuur en met de nodige stappen.
Kennismaking & behoefte
van het kind


Als een vader of moeder of verzorger of bekende een kind heeft aangemeld, volgt er een kennismakingsgesprek met een coördinator van Spot ON. Bij dit gesprek zijn het kind, de ouder/verzorger en coördinator van Spot ON. De coördinator vertelt over onze aanpak en het kind/ouder/verzorger vertellen wat het kind graag wil. De coördinator zoekt vervolgens een Spotter die past bij de droom/wens van het kind.
Spottersprofiel & VOG

Wanneer een Spotter zich heeft aangemeld volgt er een ook een intakegesprek met iemand van Spot ON. Tijdens het intakegesprek proberen we duidelijk te krijgen wat een Spotter drijft, welke sporten & hobby’s iemand heeft en of er tijdsvoorkeuren zijn. Ook lichten wij onze manier van werken toe. Als de Spotter en Spot On allebei een positief gevoel hebben, vraagt Spot ON een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan.
Kennismaking & doorlooptijd

Vanuit de kennismakingsgesprekken met zowel de kinderen als de Spotters halen we voldoende informatie en indrukken op om tot een ‘klik’ te komen. Vanuit Spot ON organiseren we een kennismaking tussen de Spotter en het kind. In de eerste weken van de begeleiding houden we in de gaten hoe de samenwerking van beide kanten bevalt. De samenwerking duurt in principe 1 (school)jaar. Op het eind bekijken we samen of we in die combinatie van kind en spotter doorgaan of niet.
Onze locaties
SpotOn heeft eigen locaties die huiselijk zijn ingericht. Er zijn meerdere werkplekken beschikbaar zodat Spotters & kinderen tegelijk gebruik kunnen maken van de ruimtes en materialen.

In de toekomst willen wij uitbreiden naar andere locaties in Eindhoven. We streven er namelijk naar dat alle kinderen te voet of met de fiets naar Spot ON kunnen komen. Een kind bezoekt dus een SpotOn locatie in de eigen wijk .

De begeleiding vindt plaats op onze locaties of (indien passend) op de plek waar het kind woont. Uiteraard zijn openbare plekken ook mogelijk (bijvoorbeeld de bibliotheek). De kinderen gaan nooit mee aan het huis van Spotters.
Samenwerking met (basis)scholen
Wij werken, indien het kind en de ouders/verzorgers akkoord zijn, samen met basisscholen uit de wijken waar wij gevestigd zijn. De leerkrachten kennen de kinderen uit hun klas en school namelijk heel goed en zien ze dagelijks. Zij kunnen goed inschatten of een kind met een beetje extra aandacht wellicht grote stappen kan zetten in zijn/haar ontwikkeling.

Wij geven op deze scholen voorlichting aan zowel de directie als leraren over wat Spot ON is en doet. Daarnaast geven we graag uitleg in de klas aan de kinderen over Spot ON.
Download de brochure
Vaartbroek

—  De Groene Vlinder
—  De Bijenkorf
—  Tweelingen
—  De Handreiking
Woenselse Heide

—  De Schelp
—  De Ontmoeting
—  De Vijfkamp
Spot ON 040 © XXXX  —  Design & creation by Jordy Arntz
Privacy verklaring
Jongens en meiden gezocht